Vam demanar-li a Solidança que ens expliqués la seva experiència principalment per la seva implicació en l’elaboració del BS, ja que, en els tres anys que porten fent-lo, l’han integrat de manera molt estesa a la seva dinàmica de gestió. Solidança és una Empresa d’Inserció amb un centenar de persones treballadores, que té per objectiu promoure la inserció sociolaboral i accions formatives per a col·lectius en risc d’exclusió social, a través de serveis en el sector ambiental. Concretament, en la gestió i revalorització de determinades fraccions de residus urbans (tèxtil, electrodomèstics, mobles, etc.) així com en l’educació ambiental.
Li hem demanat a la Carme que aprofundeixi en les raons i usos que té per elles fer el Balanç Social; aquí teniu les respostes:
1) Quan vau començar a fer el balanç social i què us va motivar a fer-lo?
Vàrem començar a fer el Balanç l’any 2016. Solidança sempre s’ha definit com una entitat social que treballa dins dels criteris de l’economia social i solidària, però ens mancava una avaluació formal per tal de certificar que complíem aquests criteris. Per això vam decidir formar part de la XES i fer anualment el Balanç Social.
2) Com el feu i per a què us ha servit?
La forma en que ho realitzem es bastant transversal. Cada cap de departament complimenta el bloc del que disposa les dades (així comptabilitat fa la part econòmica, RRHH la de qualitat personal, medi ambient l’ambiental i finalment el departament social finalitza amb totes aquelles qüestions de compromís, igualtat, cooperació i democràcia) alhora s’envien els qüestionaris als treballadors, clients i voluntaris.
Una vegada tenim totes les dades a la plataforma, es fa una revisió amb gerència sobre les diferències, millores o altres punts a analitzar en comparació a l’any anterior, i s’envia.
Quan tenim l’informe d’avaluació, analitzem amb tots els caps de departament i gerència els resultats, els punts forts i el punts febles, i les propostes de millora. A partir d’aquest moment es prenen les mesures necessàries per implementar els canvis a fer que s’aniran treballant durant tot l’any, seguint la premissa de fomentar la millora continua.