*Aquest text és un extracte d’un article fet amb pel Grup de Treball Interinstitucional de les Nacions Unides sobre Economia Social i Solidària, podeu llegir la versió sencera aquí.
El Balanç Social (BS) de la XES s’ha convertit en aquests anys en una eina de referència per a la rendició de comptes i mesura d’impacte de la ESS catalana; només al 2018 van fer-lo 188 empreses i entitats catalanes (450 al conjunt de l’Estat). La funció avaluadora que exerceix permet obtenir informes de l’activitat de les organitzacions i empreses que participen en la campanya que es desenvolupa anualment. Els resultats d’aquests informes, així com l’agregació de les seves dades, passen a formar part d’un catàleg que conforma la base del Mercat Social català. Així doncs, la funció avaluadora del Balanç Social exerceix un paper central en el desenvolupament local de la ESS en oferir una eina que qualsevol empresa o organització pot utilitzar per a fer visible i pública la seva praxis interna. D’aquesta manera, el Balanç Social serveix com a mesura de control del funcionament intern de les empreses i organitzacions que treballen orientades cap a una activitat econòmica democràtica, socialment inclusiva i sostenible.
La relació entre indicadors del BS i els ODS
El Balanç Social té relació amb diversos dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) amb què les Nacions Unides treballa per a abordar l’Agenda post-2015. En primer lloc, pel que fa a l’objectiu 5 sobre la “igualtat de gènere”, encara que l’orientació principal que adopta és la lluita contra la discriminació de dones i nenes en països en vies de desenvolupament, promovent l’escolaritat o les desigualtats en el mercat de treball, el Balanç Social, en el context local en el que actua, posa l’accent en la bretxa salarial entre homes i dones o en la presència paritària de dones en càrrecs de lideratge executiu i polític dins de l’empresa.
També té una relació significativa amb l’objectiu 7, la meta del qual és la “energia assequible i no contaminant”. Aquest objectiu està orientat a la garantia de l’accés a l’energia elèctrica per a tota la població mundial, fent-la menys dependent dels combustibles fòssils i promovent les energies renovables. El Balanç Social serveix com a eina de control de les mesures adoptades per les empreses i organitzacions quant a la gestió ambiental referida al reciclatge de residus, la promoció de l’estalvi i l’eficiència energètica i la contractació de proveïdors d’energies renovables, entre d’altres.
L’objectiu 8, que es refereix al “treball decent i el creixement econòmic”, també es contempla al Balanç Social en qüestionar-se sobre aspectes com la conciliació de la vida familiar, l’estabilitat i la precarietat laboral i la no discriminació per raó de gènere o origen. Això es fa amb un mecanisme d’avaluació directa per part de les persones treballadores: el darrer exercici, es van obtenir avaluacions laborals de 1400 persones treballadores, un 23% del total.
Quant a l’objectiu 10, que treballa la “reducció de les desigualtats”, els indicadors del Balanç Social s’han centrat en la qüestió de la redistribució de la riquesa generada per a disminuir les desigualtats socials. Els principals mecanismes són el control de la banda salarial (no pot superar la relació de 1-5), la contribució a la construcció de béns comuns, la utilització d’entitats financeres de la ESS o la política de lucre.
El Balanç Social està clarament relacionat amb l’objectiu 12 que es refereix a la “producció i el consum responsable” en avaluar un procés productiu que amplia la seva mirada a la vessant social i mediambiental del mateix, a més de la rendibilitat econòmica. D’aquesta manera, el Balanç Social integra la triple dimensió al seu sistema d’avaluació, passant, com hem vist, per un ampli espectre de criteris: des de la governabilitat de l’empresa i la qualitat laboral, fins al reciclatge i reducció de les deixalles generades i a la inclusió de criteris de consum responsable a la política de compres.
Finalment, en relació a l’objectiu 13 sobre “acció pel clima”, el Balanç Social incorpora la possibilitat de monitorar les emissions directes de CO2 generades per l’empresa, i permet obtenir indicadors relatius a emissions per persona treballadora i per miler d’euros generat.
Veiem doncs que el Balanç Social està relacionat amb 6 dels 17 objectius marcats com a meta per a aconseguir un desenvolupament sostenible a nivell mundial per les Nacions Unides.
El BS com a eina clau per la transposició dels ODS a l’àmbit local
El Balanç Social és una metodologia que s’ha anat polint al llarg dels anys: les seves característiques la fan una metodologia singular per a avaluació de l’impacte social i la rendició de comptes de l’ESS. Algunes particularitats que destaquem són:
La gestió democràtica i oberta del Balanç Social, delegant la seva governabilitat en una comissió de voluntaris (composta de persones o entitats sòcies de la XES).
El valor experimental que ha demostrat al llarg d’aquests 10 anys i la capacitat innovadora amb la qual ha resolt les seves limitacions inicials (especialment a través de la plataforma Ensenya el Cor).
La xarxa local de persones i entitats que han participat directament en el seu naixement, consolidació i creixement (en els darrers quatre anys s’ha passat de 72 usuàries a 188, només a Catalunya).
El caràcter inclusiu de l’eina que permet un accés universal, sense costos afegits ni preseleccions prèvies.
El caràcter crític dels estàndards que delimiten els seus indicadors, establerts en relació a la praxi interna de les empreses i organitzacions que són avaluades, i no en raó de la seva forma jurídica.
La versatilitat del seu ús, permetent el creixement intern i extern d’aquesta, permetent el seu ús per a altres projectes destinats a l’avanç de la ESS (especialment vinculats a la presa de decisions de les administracions públiques).
La confiança generada amb el desenvolupament del projecte, especialment per la robustesa i consistència de la metodologia, ha permès sumar actors per a l’extensió de l’ús del Balanç Social, sumant tant administracions públiques (interessades en el seu ús per als processos de contractació) com altres agents de les diferents famílies de l’economia social i solidària (economies comunitàries, Tercer Sector, cooperativisme, etc.).
Tot això, sense oblidar una de les seves funcions principals (i que és la clau del seu èxit): la utilitat que té per a les empreses i organitzacions que l’utilitzen. El BS és una eina de desenvolupament empresarial i organitzacional útil per a les entitats, que permet establir objectius de millora contínua i processos de reflexió interna sobre les externalitats de la seva activitat. L’empresa, a més, pot accedir a un informe de recomanacions de millora, que permet i facilita aquests processos de millora continua.
Aquests atributs caracteritzen l’essència d’una eina avançada per a la mesura d’impacte social i rendició de comptes de la ESS, en pro d’un desenvolupament sostenible i inclusiu, alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, com hem pogut comprovar en la relació dels 6 objectius que trobem directament relacionats amb el Balanç Social.